کارشناسی خودرو، ضمانت ارزش واقعی خوشفروشها
کارشناسی خودرو، ضمانت ارزش واقعی خوشفروشها
یکی از مشکلاتی که اکثر فروشندگان هنگام فروش خودرو با آن درگیر هستند، تعیین قیمت دقیق خودرو در زمان فروش آن است. اولا ممکن است خود فروشنده هم خودرو را بهصورت دست دوم از فرد دیگری خریده باشد و مشکلات فنی، رنگخوردگیها و قطعات تعویضی خودرو را بهطور کامل نداند. ثانیا حتی اگر خودرو از اول هم دست شما باشد، نمیدانید باتوجه به نوسانات زیاد بازار نمیدانید بابت اتفاقاتی که در این مدت برای آن افتاده چه میزان افت قیمت خواهید داشت.
ضمنا باید بدانید که اگر در قولنامه ذکر شود خودرو کاملا سالم است یا بعضی اشکالات در آن موجود است و بعدا از طریق کارشناسی خودرو ثابت شود اشکالات خودرو بیشتر از موارد ذکر شده در قولنامه است، خریدار بهراحتی میتواند قرارداد را فسخ کند و از فروشنده خسارت دریافت کند. تمامی این دلایل ثابت میکند برای تعیین ارزش واقعی، باید فرآیند کارشناسی خودرو را بهصورت کامل انجام دهیم.
خودروهای خوشفروش، بهدلیل معاملات متعدد و در زمانهای کوتاهتر، چندین دست میچرخند تا به شما برسند و لزوم انجام کارشناسی خودرو در زمان فروش این خودروها بیش از پیش است. در این مقاله تعدادی از خودروهای خوش فروش داخلی را به شما معرفی میکنیم تا در بازار خریدوفروش دچار مشکل نشوید.
206 صندوقدار
پژو 206 صندوقدار را میتوان یکی از محبوبترین نمونههای پژو 206 دانست که از سال 85 تاکنون روی خط تولید ایرانخودرو رفته است. در جدیدترین تیپ پژو 206 صندوقدار یعنی تیپ V8 که اکنون روی خط تولید ایرانخودرو است، از موتور 1.6 لیتری TU5 با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر استفاده شده است. این موتور برای پیمایش هر 100 کیلومتر نیاز به 6.6 لیتر سوخت داشته و با استفاده از گیربکس 5 دنده دستی قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند. البته در نسخههای دنده اتوماتیک آن از جعبهدنده 4 سرعته استفاده شده و مصرف سوخت به 7.5 لیتر افزایش مییابد.
فروش خودرو پژو 206 صندوقدار در بازار دست دوم کار چندان مشکلی نیست. چراکه حتی باوجود افزایش قیمت هنوز هم خریداران زیادی هستند که به دنبال خودرویی با مشخصات پژو 206 صندوقدار میگردند. ازآنجاییکه این خودرو در داخل کشور تولید میشود، تامین قطعات آن کار چندان دشواری نیست. همچنین تعمیرکاران مختلف تخصص کافی برای انجام تعمیرات این خودرو را دارند و به همین دلیل نیازی نیست که نگران خرابتر شدن خودرو پس از تعمیر آن باشید. نکته دیگر اینکه پژو 206 صندوقدار هنوز هم روی خط تولید ایرانخودرو هست و شما میتوانید نسخههای صفرکیلومتر آن را با قیمتی کمتر از بازار از کارخانه خریداری کنید.
در مقابل این مزیتها باید بدانید که کیفیت ساخت پژو 206 صندوقدار بهخصوص از سال 91 به بعد بهشدت افت کرده و نمیتوان آن را خودرویی خوشساخت و مطمئن دانست. همچنین بهتر است گول ستارههای ایمنی که نسخه فرانسوی این خودرو دریافت کرده را نخورید. چراکه نسخه ایرانی این خودرو را نمیتوان در حد نمونه فرانسوی دانست. بهخصوص که اکنون شرکت پژو از ایران خارج شده و دیگر قطعات اصلی برای این خودرو تامین نمیشود.
207i
پژو 207i خودرویی است که پس از ایجاد یک وقفه چهار ساله در روند تولید پژو 207 روانه بازار شد. این خودرو که قرار بود در سال 90 به دست دوستداران هاچبکهای زیبای پژو برسد، در نتیجه تحریمها تولید نشده و نهایتا در سال 94 با بازگشت مجدد پژو به ایران روی خط تولید ایرانخودرو قرار گرفت. فروش خودرو پژو 207i همچون نسلهای قدیمی این خودرو یعنی پژو 206 و 207 کار سختی نیست. افراد زیادی در بازار دست دوم هستند که حاضر به خرید این خودرو حتی باوجود افزایش چشمگیر قیمت هستند.
پژو 207i از پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری از نوع TU5 استفاده میکند. موتور این خودرو قادر است قدرتی برابر با 110 اسب بخار و گشتاوری معادل با 241 نیوتن متر را تولید کند. یک گیربکس 5 دنده دستی وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخهای جلو را دارد. این مجموعه در کنار یکدیگر پژو 207i را در مدت 9.6 ثانیه از سرعت صفر به سرعت 100 میرسانند. همچنین حداکثر سرعت این خودرو برابر با 198 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برابر 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
فروش خودرو پژو 207i به جوانان کار راحتتری است. چراکه این خودرو هاچبک محبوب جوانترها است که دوست دارند با آن در خیابانها ویراژ بدهند. ضمن اینکه فضای کم کابین، بهخصوص در ردیف عقب باعث میشود که پژو 207i برای خانوادهها خودروی مناسبی نباشد. البته باید توجه کنید که نسبت به دیگر خودروهای داخلی این خودرو دارای مشخصات فنی قابل قبولی بوده و کیفیت ساخت نسبتا خوبی دارد. بهعنوانمثال مصرف سوخت خودرو پایین بوده و جعبهدنده دستی آن بهخوبی بهبود داده شده است. اما باید توجه کنید که پژو 207i در پیچهای تند عملکرد خوبی نداشته و سیستم تعلیق خشک و سفتی دارد. ضمن اینکه در مدلهای جدید رینگهای آلومینیومی آن حذف شده و کروز کنترل نیز به آپشنی سفارشی تبدیل شده است.
دنا پلاس
دنا پلاس در سال 1395 توسط ایرانخودرو بهعنوان فیسلیفت دنا تولید و روانه بازار شد. هرچند که این خودرو نسبت به نسل قبلی خود تغییرات چندانی نداشت اما خیلی زود به یکی از خودروهای پرطرفدار داخلی تبدیل شد. فروش خودرو دنا پلاس در بازار دست دوم به دلیل نبود تنوع کافی در این رنج قیمتی نسبتا ساده است. این خودرو بهخصوص در میان خانوادههای ایرانی بسیار محبوب بوده و دارای کابین جادار و توان فنی نسبتا مناسبی است.
نسخه توربوشارژ دنا پلاس دارای توان فنی بالاتری نسبت به مدلهای سادهتر آن است. این موتور قادر به تولید 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور است. گیربکس مدل توربو دنا پلاس از نوع 5 سرعته دستی است و شتاب صفر تا صد آن نیز برابر 10 ثانیه است. حداکثر سرعتی که میتوانید با این خودرو برانید 205 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. با توجه به این مشخصات میتوان گفت که دنا پلاس توربو خودرویی چالاکتر بوده و در بازار فروش خودرو بهتر به فروش میرسد.
سخن پایانی
کارشناسی خودرو در معامله خودروهای دستدوم و کارکرده برای جلوگیری از ضرر مالی ضروری است زیرا آمارها نشان داده حدود 72 درصد خودروهای دستدوم دارای حداقل یک ایراد فنی یا بدنه هستند. کارشناس خودرو یک فرد متخصص و باتجربه است که وظیفه او بررسی سلامت تمامی بخشهای یک خودرو از جمله بدنه، بخش فنی، موتور، گیربکس و جلوبندی، آپشنهای و تجهیزات جانبی است. کارشناسی ماشین، اگر به صورت دقیق و کامل انجام شود، ارزش واقعی خودرو را مشخص خواهد کرد. غیر از مدل خودرو، تعداد و نوع آپشنهای خودرو از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت کارشناسی خودرو محسوب میشود. همراه مکانیک اولین ارائهدهنده خدمت کارشناسی خودرو در محل در ایران است و تابهحال موفق شده 170هزار کارشناسی خودرو موفق انجام دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم به صفحه کارشناسی خودرو همراه مکانیک در این لینک مراجعه کنید.