چگونه سئو سایت را بالا ببریم

شاید برای شما هم خیلی سوال پیش آمده باشد که چگونه سئو سایت را بالا ببریم و اصلا چرا سایت من رشد نمی کند؟ افزایش یا کاهش سئو سایت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که بعضی از این فاکتور ها در طول زمان ثابت هستند و بعضی از فاکتور ها به صورت مرتب تغییر می کند. فرقی نمی کند که حوزه فعالیت سایت شما چی باشد یا اصلا با چه پلتفرم هایی سایت شما طراحی شده باشند، به هر حال اگر می خواهید سئو سایت را افزایش دهید باید تمام فاکتورهای ثابت و متغیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید به سرعت رشد کنید.

سئو (Seo) چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر در حال فعالیت در حوزه کسب و کارهای اینترنتی باشید یا حتی به فکر ورود به این حوزه باشید با کلمه سئو (Seo) آشنا شده‌اید. سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو می باشد. سئو اشاره به مجموعه ای از الگوریتم های مختلف دارد که در صورت رعایت آنها می توان در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری داشت و به صفحات اول گوگل آمد. البته سئو فقط برای موتور جستجوی گوگل مهم نبوده و برای سایر موتور های جستجو مثل Bing مهم است.

اهمیت سئو برای سایت ها را می توان به این شکل تعبیر کرد که با توجه به مراجعه غالب کاربران به حداکثر 3 الی 5 لینک صفحه اول گوگل و استفاده از خدمات این سایت ها، شما برای کسب درآمد باید در این لیست قرار داشته باشید و این موضوع تنها از عهده سئو بر می آید، پس به بیان ساده تر اگر سایت شما سئو عالی نداشته باشد، شما هم هیچ کسب درآمدی نخواهید داشت.

چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

با توجه به فاکتور های بسیار زیاد برای افزایش سئو، نمی توان یک راه حل برای افزایش سایت داد و باید یک سایت از تمام جنبه هایی که برای سئو مهم است بررسی شود، ولی می توان عواملی که برای یک سئو خوب مهم است را بررسی کرد. دقت داشته باشید که سایت شما برای این که به خوبی رشد کند باید تمام نکاتی که در ادامه گفته می شود را رعایت کند و در غیر این صورت نمی توان انتظاری داشت. با توجه به این که سئو در سایت به دو قسمت داخلی (On-Page) و خارجی (Off-Page) تقسیم می شود، در این مقاله نیز سایت ها را با همین دید بررسی می کنیم.

سئو داخلی (On-Page)

اولین بخش که برای سئو خیلی مهم است و به دلایل مختلف به این بخش اهمیت کمتری داده می شود، سئو داخلی است که می تواند به سرعت سایت شما را از هر نظر بهینه کند و باعث جذب رتبه عالی در گوگل شود. از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سئو داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. طراحی ظاهری حرفه ای و متناسب با کسب و کار

اولین قدم برای داشتن یک سایت خوب و سئو شده، طراحی سایت به شکل مدرن و فلت است که باعث لذت بردن کاربر از حضور در سایت می شود. به علاوه باید به این نکته هم دقت داشته باشید که ظاهر سایت شما باید متناسب با کسب و کارتان باشد، زیرا در حال حاضر اکثر سایت ها در یک شکل شدن است و تشخیص این که یک سایت با طراحی خاص مربوط به چه کسب و کاری است بسیار سخت است.

دقت داشته باشید که طراحی سایت متناسب با نوع کسب و کار، نکته با اهمیتی است. فرض کنید که وارد شیرینی فروشی شدید و طراحی استاندارد یک شیرینی فروشی را دیدید و بعد به سراغ سایت فروشی رفتید که با ظاهر یک شیرینی فروشی در حال فعالیت است، چه حالی به شما دست می دهد؟! ظاهر سایت ها نیز به همین اندازه مهم هستند.

2. استفاده از فونت و عکس های بهینه

دومین قدم برای داشتن یک سایت بهینه و سئو شده، استفاده از فونت های مناسب و عکس های بهینه شده است. وقتی سایت شما از نظر فونتی ظاهر درستی نداشته باشد و باعث فرار کاربر از سایت شما شود باعث افزایش نرخ پرش (Bounce rate) می شود که همین موضوع در کاهش سئو تاثیر گذار است.

3. بررسی و افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از عوامل مهم در افزایش یا کاهش سئو است که طبق استاندارد های گوگل زمان لود (بارگزاری) صفحات یک سایت نباید بیشتر از 3 ثانیه باشد زیرا باعث افزایش نرخ پرش می شود و باعث رتبه بندی منفی سایت می شود. میزان سرعت سایت را می توانید از طریق ابزار Gtmetrix یا Alexa بررسی کنید.

4. لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یکی دیگر از راه های افزایش سئو سایت است که حتما باید به صورت حرفه ای انجام شود. شما با لینک سازی داخلی به ترفند های باعث جذب کاربر به صفحات دیگر سایت‌تان می شوید و در صفحات مختلف، افزایش ترافیک ایجاد می کنید و همین موضوع باعث افزایش رتبه بندی سایت شما می شود.

5. بررسی و رفع مشکلات فنی و امنیتی

داشتن مشکلات فنی و امنیتی در سایت، یکی از عوامل پنهان در کاهش رتبه سایت می باشد که باید به سرعت رفع شوند. شما می توانید از طریق رفع مشکلات امنیتی و فنی سایت، رتبه سئو خود را افزایش دهید. برای بررسی و رفع انواع مشکلات سایت می توانید از گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید.

6. انتخاب کلمات کلیدی هدفمند

انتخاب کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را به سمت شما جذب می کنند، جزو مهم ترین فاکتورهای افزایش سئو است. با انتخاب بهترین کلمات کلید و تولید محتوای اختصاصی، سهم زیادی از ترافیک این کلمه داشته باشید و به سرعت سئو سایت خود را افزایش دهید. برای تحقیق کلمه کلید می توانید از ابزار keyword everywhere استفاده کنید.

7. تولید محتوای اختصاصی

به مهم ترین عامل افزایش سئو در سئو داخلی (On-Page) می رسیم که بیشترین تاثیر را سئو شدن یک سایت ایفا می کند. عملا سئو بدون محتوا مفهومی ندارد، پس اگر می خواهیم در گوگل بهترین رتبه بندی را داشته باشیم باید به سراغ تولید محتوای اختصاصی و غیر کپی بریم تا بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشیم.

نکات مهم تولید محتوا که باعث افزایش سئو می شود

همانطور که گفته شد، تولید محتوا مهم ترین عنصر برای افزایش سئو است که باید نکاتی را در آن رعایت نمود تا بیشترین بازدهی را از آن گرفت. در ادامه نکات مهم در تولید محتوا را بررسی می کنیم.

  • حتما در بخش توضیحات (description) از کلمه کلید اصلی استفاده کنید.
  • در تولید محتوا حتما به چگالی کلمات کلیدی نسبت به متن اصلی دقت داشته باشید.
  • در عنوان خود حتما از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.
  • بهتر است URL سایت به انگلیسی بوده و مفهوم کلمه کلیدی اصلی را برساند.
  • حتما در محتوای خود از کلمه کلیدی اصلی به عنوان با تگ H2 استفاده کنید.
  • عکس هایی که قرار است در محتوا استفاده شود را حتما بهینه کنید.
  • از لینک دهی داخلی و خارجی در محتوای خود استفاده کنید.
  • حتما ویژگی ALT تصاویر را با کلمات مرتبط پر کنید.
  • از پاراگراف بندی درست استفاده کنید (نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه) تا کاربر خسته نشود.
  • در محتوای خود حتما از عکس استفاده کنید و در صورت امکان به سراغ ویدیو نیز بروید.

سئو خارجی (Off-Page)

سئو خارجی اشاره به مجموعه اقدامات بیرون از سایت یا همان بک لینک سازی دارد که باعث می شود گوگل با سرعت بیشتری به سایت شما اعتماد کرده و آن را معتبر بداند و در نتیجه رتبه بهتری به سایت شما بدهد. از مهم ترین عوامل افزایش سئو خارجی که باعث بهبود سئو سایت می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. لینک سازی طبیعی

لینک سازی خارجی باید به شکلی باشد که گوگل به سایت شما شک نکند و به شما رتبه بدهد. بهتر است به جای این که 1000 لینک در یک هفته بسازید و سایت خود را رها کنید به مرور ولی مستمر این 1000 لینک را در 1 سال بسازید.

2. لینک گرفتن از سایت های معتبر

فقط به سراغ سایت هایی بروید که اعتبار بالایی داشته باشند. برای این که سایت های معتبر را پیدا کنید باید 3 فاکتور دامین اتوریتی، پیج اتوریتی و اسپم اسکور را در نظر داشته باشید که دو مورد اول هر چقدر بیشتر باشد بهتر است و مورد سوم که اسپم اسکور است، هر چقدر کم تر باشد بهتر است.

3. از مزرعه های لینک دوری کنید

در واقعیت این افت است که باعث نابودی مزارع می شود ولی در فضای وب برعکس این موضوع است و این مزرعه لینک (Link Farm) است که باعث تخریب یک سایت از نظر سئو می شود. مزرعه لینک یک روش از مجموعه روش های سئو کلاه سیاه است که به یکبار تعداد زیادی لینک برای سایت شما می سازد و بعد مدتی آن را قطع می کند و در نهایت باعث پنالتی شدن سایت شما می شود.

4. فقط به صفحه اصلی لینک ندهید!

یکی دیگر از راه های افزایش سئو سایت، لینک دهی به صفحات مختلف که هم باعث میشه لینک دهی طبیعی باشه و هم صفحات دیگر هم سئو شوند و باعث جذب ترافیک شوند. یکی از مشکلات دیگری که لینک دهی به صفحه اصلی ایجاد می کنه شک کردن گوگل و پنالتی شدن سایت است. به علاوه با استفاده از روش های لینک سازی PBN هم می توانید، به سرعت سئو سایت خود را افزایش بدید و احتمال پنالتی شدن سایت را هم کاهش بدید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *